Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šmejdi okrádají i nezaměstnané. Koho si vyberou příště?

10. 08. 2015 15:37:44
Poslední dobou se rozmáhá takzvané „infopodnikání“. Využívání ICT technologií za účelem sdílení či prodeje znalostí je v pořádku. Co ale rozhodně v pořádku není, je způsob prodeje a zlodějské ceny za poskytované služby...

E-Book za E-mail

Možná jste se někdy setkali s internetovými nabídkami na budování impérií, získávání návyků, neurolingvistické programování, digitální marketing, finanční poradenství, koučování, jak sehnat práci, a podobně. Všechny nabídky nesou společné základní rysy. Jsou šířeny prostřednictvím e-mailů a sociálních sítí, nabízejí e-Book zdarma výměnou za E-mail adresu a následuje manipulativní masáž se zasíláním naléhavých textů, včetně odkazů na videa, která vrcholí výzvou ke koupi předraženého videokurzu...

Místo hrnců „znalosti“

Výše uvedené rysy lze porovnat s praktikami šmejdů, kteří okrádali stařenky na předváděcích akcích. Tito šmejdi místo e-mailů používali dopisní schránky a osobní pozvání. Místo e-booku zdarma nabízeli výlet s občerstvením, respektive dárek, a místo znalostí prodávali předražené hrnce a deky. Hlavním prodejním nástrojem původních i novodobých šmejdů je negativní manipulace, kterou udělali sofistikovanější a více skrytou. Novodobí šmejdi rovněž změnili cílovou skupinu. Místo babiček se nově zaměřují na lidi, kteří se cítí slabí, protože se jim nepodařilo být úspěšní, jsou vyhořelí nebo nemohou získat práci.

Ovládání pocitů především

Základ manipulace šmejdů je vždy stejný. Nastolit téma, získat důvěru, navodit situace a pomocí herectví u klientů vyvolat pocit ztotožnění, naléhavosti, nevyužité příležitosti a provinění. Šmejdi k nalákání důvěřivců využívají různé „příběhy z Ameriky“, kde získali vnitřní uvědomění si něčeho („insight“), získali schopnost rozpoznat "aha momenty", nebo se chlubí mnohaletou praxí v oboru, napsanými „bestsellery“, domluvenými referencemi a podobně.

Teď nebo nikdy

Potenciální klienti jsou seznámeni se situacemi, kdy "know-how" autorům pomohlo, kolik si vydělali a dostanou příslib, že se autoři o své úžasné znalosti rádi podělí. Klienti jsou opakovaně upozorňováni, že pokud skvělou a neopakovatelnou příležitost nevyužijí teď a tady, šance se místo nich chopí někdo jiný. Bohužel, šmejdi se neštítí ničeho, a jako cílovou skupinu si už vybírají i nezaměstnané, kterým slibují, že po zaplacení a sledování videokurzů seženou práci do několika týdnů.

Finále s rozervanou duší

Autoři těchto „kurzů“ zájemce o e-Book zaplaví množstvím e-mailů s naléhavými texty, odkazy na videa a projevují upřímnou lítost, že se doposud nepřihlásili na kurz. Ceny kurzů se pohybují od pěti do patnácti tisíc korun, ale jsou k nim nabídnuty úžasné benefity zdarma. To má zajistit pocit, že je vlastně kurz téměř zdarma... že se zaplatí sám.

Vítejte v klubu podvedených

Pokud nápor šmejdů nevydržíte a odešlete požadovaný obnos, získáte přístup k videu, knižní bestsellery autorů zdarma, různá „udělátka“ a vychytávky od spolupracujících šmejdů v jiném oboru, nějaké texty a přístup do uzavřené skupiny na sociální síti, kde můžete sdílet své zkušenosti. Součástí kurzů bývají i webináře, pobídky a úkoly, abyste na sobě pracovali a know-how zkoušeli v praxi. Během kurzu stále čekáte na to, co by vás mělo obohatit a ono to nepřichází. Po jeho absolvování možná zjistíte, že kurzem získané "know-how" lze zakoupit v každé prodejně s odbornou literaturou do třech stovek...

Kašlete na videokurzy, čtěte knihy

Možná, že právě přílišné civění do obrazovek nás odnaučilo číst knihy. Třeba už nastala doba, kdy nejsme schopni znalosti vstřebávat jinak, než pomocí předražených videokurzů. Jejich autoři za nás z knih vytahají to, co oni považují za podstatné a za pomocí prezentačních technik vytvoří video, které si od nich koupíme. Toto video má nastartovat naši profesní kariéru, máme se zapojit do stejné hry a začít nabízet to, co umíme dělat nejlépe, všem...

Takto budeme pokračovat do chvíle, kdy všichni budou všechno nabízet všem, až to lidi přestane bavit. Ti, kteří začali dříve vydělají a ostatní prodělají. Smutné je, když na manipulace šmejdů naskočí nezaměstnaný táta od rodiny v dobré víře, že po zaplacení a shlédnutí kurzu během několika týdnů sežene práci...

O našem úspěchu nerozhodují cesty jiných a jejich videa sledovaná z pohodí domova... K úspěchu je zapotřebí originalita, tedy schopnost si z knih života vytahat to podstatné a jít si svou vlastní cestou ...

Dobro plodí dobro...

Autor: Josef Votípka | pondělí 10.8.2015 15:37 | karma článku: 26.17 | přečteno: 3425x

Další články blogera

Josef Votípka

Ortel – srdcem k Vlasti

Do divadla v Jaroměři, navzdory petici koncertu nepřejících lidí, zavítal Ortel. Návštěvník akce rozhodně neprodělal, protože za své peníze viděl skupiny tři. Policejní skupinu, skupinu demonstrantů a Ortel. Jak to dopadlo?

25.2.2017 v 17:04 | Karma článku: 48.70 | Přečteno: 25176 | Diskuse

Josef Votípka

Loutky světovládců

Divadelní hry světovládců, jejich scénáře, režiséři, herci a metody. Řízené střely z mainstreamových médií vzbuzují emoce. Vyvolávání strachu u lidí jako osvědčená metoda vládnutí. Političtí herci a "světlé zítřky"...

1.2.2017 v 21:06 | Karma článku: 26.41 | Přečteno: 569 | Diskuse

Josef Votípka

Nebezpečí nekonečného růstu

V následujícím textu se zamýšlím nad směrem, kterým se ubírá konzumní orientace tzv. „Západního světa“, co způsobuje lidská nenažranost a neomezený růst, jaké jsou příčiny radikalizace společnosti a nad možnostmi potřebných změn.

28.11.2016 v 12:43 | Karma článku: 22.56 | Přečteno: 531 | Diskuse

Josef Votípka

Nebuďme oběti propagandy

Propaganda slouží jako nástroj manipulace pro udržení moci. Záplava informací, které si lidé nedokáží ověřit, rozděluje společnost a vyvolává nesnášenlivost. Orientujte se v informační záplavě a poznejte realitu...

11.4.2016 v 8:35 | Karma článku: 26.42 | Přečteno: 731 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jiří Turner

Stalin zase porazil Putina!

To by s tím měl Vladimir Vladimirovič sakra něco udělat! Jestli on ale není moc měkký a také moc velký demokrat? Rusům totiž podle průzkumu imponují větší střeleci. Co na to říci? Snad jen, že některé národy jsou nepoučitelné.

26.6.2017 v 23:09 | Karma článku: 8.72 | Přečteno: 137 | Diskuse

David Karásek

Tři mýty expertů

"Šance, že se netrénovaný civilista se zbraní ubrání teroristovi, je velmi nízká. Spíš by situaci ještě zhoršil," slyšíme často v médiích od osob s titulkem "bezpečnostní expert". Opravdu?

26.6.2017 v 22:13 | Karma článku: 34.23 | Přečteno: 2405 | Diskuse

Jan Pražák

Policejní absurdita

Nechci zde znovu rozdmýchávat spory nesmiřitelných táborů kuřáků a nekuřáků, těch už tu bylo moc. Uvedu příklad, jak se v souvislosti s protikuřáckým zákonem změnil jeden celkem logicky znějící argument v naprostou absurditu.

26.6.2017 v 21:40 | Karma článku: 27.27 | Přečteno: 789 | Diskuse

Petr Horký

Černoch v beranici a jiné výstřelky - kdo má židli, ten bydlí

Život na Západ od našich hranic má mnoho specifik, kterým našinec těžko uvyká. Přesto si ve většině případů nakonec zvykne, i když to trochu trvá. Jsme přeci jen z jednoho těsta a nebe je všude modrý.

26.6.2017 v 20:13 | Karma článku: 9.76 | Přečteno: 245 | Diskuse

Vít Janša

Jak si píchnout do vosího hnízda?

Desatero východoevropských rad pro zkušenější, moudřejší západ. Jak postupovat po teroristickém útoku?

26.6.2017 v 19:32 | Karma článku: 25.41 | Přečteno: 551 | Diskuse
Počet článků 65 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2807
Vystudovaný ekonom, rodič, snažím se zabývat podstatným.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.