Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šmejdi okrádají i nezaměstnané. Koho si vyberou příště?

Poslední dobou se rozmáhá takzvané „infopodnikání“. Využívání ICT technologií za účelem sdílení či prodeje znalostí je v pořádku. Co ale rozhodně v pořádku není, je způsob prodeje a zlodějské ceny za poskytované služby...

E-Book za E-mail

Možná jste se někdy setkali s internetovými nabídkami na budování impérií, získávání návyků, neurolingvistické programování, digitální marketing, finanční poradenství, koučování, jak sehnat práci, a podobně. Všechny nabídky nesou společné základní rysy. Jsou šířeny prostřednictvím e-mailů a sociálních sítí, nabízejí e-Book zdarma výměnou za E-mail adresu a následuje manipulativní masáž se zasíláním naléhavých textů, včetně odkazů na videa, která vrcholí výzvou ke koupi předraženého videokurzu

 

Místo hrnců „znalosti“

Výše uvedené rysy lze porovnat s praktikami šmejdů, kteří okrádali stařenky na předváděcích akcích. Tito šmejdi místo e-mailů používali dopisní schránky a osobní pozvání. Místo e-booku zdarma nabízeli výlet s občerstvením, respektive dárek, a místo znalostí prodávali předražené hrnce a deky. Hlavním prodejním nástrojem původních i novodobých šmejdů je negativní manipulace, kterou udělali sofistikovanější a více skrytou. Novodobí šmejdi rovněž změnili cílovou skupinu. Místo babiček se nově zaměřují na lidi, kteří se cítí slabí, protože se jim nepodařilo být úspěšní, jsou vyhořelí nebo nemohou získat práci.

 

Ovládání pocitů především

Základ manipulace šmejdů je vždy stejný. Nastolit téma, získat důvěru, navodit situace a pomocí herectví u klientů vyvolat pocit ztotožnění, naléhavosti, nevyužité příležitosti a provinění. Šmejdi k nalákání důvěřivců využívají různé „příběhy z Ameriky“, kde získali vnitřní uvědomění si něčeho („insight“), získali schopnost rozpoznat "aha momenty", nebo se chlubí mnohaletou praxí v oboru, napsanými „bestsellery“, domluvenými referencemi a podobně.

 

Teď nebo nikdy

Potenciální klienti jsou seznámeni se situacemi, kdy "know-how" autorům pomohlo, kolik si vydělali a dostanou příslib, že se autoři o své úžasné znalosti rádi podělí. Klienti jsou opakovaně upozorňováni, že pokud skvělou a neopakovatelnou příležitost nevyužijí teď a tady, šance se místo nich chopí někdo jiný. Bohužel, šmejdi se neštítí ničeho, a jako cílovou skupinu si už vybírají i nezaměstnané, kterým slibují, že po zaplacení a sledování videokurzů seženou práci do několika týdnů.

Finále s rozervanou duší

Autoři těchto „kurzů“ zájemce o e-Book zaplaví množstvím e-mailů s naléhavými texty, odkazy na videa a projevují upřímnou lítost, že se doposud nepřihlásili na kurz. Ceny kurzů se pohybují od pěti do patnácti tisíc korun, ale jsou k nim nabídnuty úžasné benefity zdarma. To má zajistit pocit, že je vlastně kurz téměř zdarma... že se zaplatí sám.

 

Vítejte v klubu podvedených

Pokud nápor šmejdů nevydržíte a odešlete požadovaný obnos, získáte přístup k videu, knižní bestsellery autorů zdarma, různá „udělátka“ a vychytávky od spolupracujících šmejdů v jiném oboru, nějaké texty a přístup do uzavřené skupiny na sociální síti, kde můžete sdílet své zkušenosti. Součástí kurzů bývají i webináře, pobídky a úkoly, abyste na sobě pracovali a know-how zkoušeli v praxi. Během kurzu stále čekáte na to, co by vás mělo obohatit a ono to nepřichází. Po jeho absolvování možná zjistíte, že kurzem získané "know-how" lze zakoupit v každé prodejně s odbornou literaturou do třech stovek...

 

Kašlete na videokurzy, čtěte knihy

Možná, že právě přílišné civění do obrazovek nás odnaučilo číst knihy. Třeba už nastala doba, kdy nejsme schopni znalosti vstřebávat jinak, než pomocí předražených videokurzů. Jejich autoři za nás z knih vytahají to, co oni považují za podstatné a za pomocí prezentačních technik vytvoří video, které si od nich koupíme. Toto video má nastartovat naši profesní kariéru, máme se zapojit do stejné hry a začít nabízet to, co umíme dělat nejlépe, všem…

Takto budeme pokračovat do chvíle, kdy všichni budou všechno nabízet všem, až to lidi přestane bavit. Ti, kteří začali dříve vydělají a ostatní prodělají. Smutné je, když na manipulace šmejdů naskočí nezaměstnaný táta od rodiny v dobré víře, že po zaplacení a shlédnutí kurzu během několika týdnů sežene práci…

O našem úspěchu nerozhodují cesty jiných a jejich videa sledovaná z pohodí domova... K úspěchu je zapotřebí originalita, tedy schopnost si z knih života vytahat to podstatné a jít si svou vlastní cestou …

Dobro plodí dobro...

 

 

Autor: Josef Votípka | pondělí 10.8.2015 15:37 | karma článku: 26,17 | přečteno: 3437x
  • Další články autora
  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
Vystudovaný ekonom, rodič, snažím se zabývat podstatným.

Seznam rubrik